Aloittelijan opas filmikuvaukseen: Osa 3, värifilmit

Aloittelijan opas filmikuvaukseen: Osa 3, värifilmit
Ilkka Aaltonen, kuvattu Cine Still 800T -filmille.

Ilkka Aaltonen jatkaa filmikuvauksen opas-sarjaa esittelemällä värifilmin käyttöä valokuvauksessa. Katso myös osa 1: Aloittelijan opas filmikuvaukseen ja Osa 2: Mustavalkofilmit

Värifilmejä on värinegatiivi- ja väripositiivifilmejä. Värinegatiivi on normaali värifilmi ja väripositiivi diafilmi, joka oli alunperin projektorilla valkokankaalle heijastettavaksi tarkoitettu filmi. Värifilmit olivat vuosikymmeniä pääasiallinen koti- ja harrastekuvaajien filmivalinta. Viimeistään 1970-luvulta alkaen myös valtaosa mainoskuvauksesta ja aikakausilehdistä siirtyi värifilmiin. National Geographic -lehden kuvaajat olivat legendaarisia valokuvauksen suuria tähtiä. Valtaisan käytön vuoksi väriprosessit kehittyivät pomminvarmoiksi. Toisin kuin mustavalkofilmeissä, värifilmien ilmeeseen ei juurikaan voi kehitevalinnalla vaikuttaa. Diafilmit kehitetään E-6 -prosessissa ja värinegat C-41-prosessissa. 

Molemmat kehitykset voi tehdä myös itse, esim. Cine Stillin Color Simplified -prosessi on helppo ja varma tapa kehittää värifilmi. Itse kehitettäessä säästö kaupallisen valokuvalaboratorion kehityksen hintaan nähden on huomattava. Toisaalta kehite, jolla voi kehittää esimerkiksi 20 rullaa kinofilmiä, vanhenee nopeasti. Itse kehittämisen hintaetu menetetään, jollei kehitettäviä filmejä ole runsaasti. Jos kuvaat vain pari kolme rullaa värifilmiä vuoden aikana, on järkevämpi kehityttää filmit valokuvaliikkeessä.

Värifilmeillä kuvattaessa värien hallinta on kysymys, joka saattaa askarruttaa. Osa värifilmeistä on tasapainotettu keinovaloon, osa päivänvaloon. Lisäksi tarjolla on erilaisia korjailusuotimia käytettäväksi joko kameran linssin tai valonlähteen edessä. Kun valtaosa kuvista kuitenkin skannataan, voi lopullisen värikorjailun tehdä kuvankäsittelyohjelmassa.

Ilkka Aaltonen, kuvattu Kodak Ektar 100 -filmille

Kodak Ektar 100

Kodak Ektar 100 -filmiä on vaikea löytää, mutta en tiedä yleiskuvaukseen tarkoitettujen filmien joukosta filmiä, joka olisi tätä terävämpi tai pienirakeisempi. Jos vielä käytät huippuluokan linssiä, tulokset ovat kuin veitsellä piirrettyjä. Värit ovat kylläiset ja kontrasti värien välillä erittäin suuri. Upeanväriset sisustuselementit, kankaat, maiseman sävyt lumettomana aikana ja asetelmat ovat filmin ominta aluetta.

Ilkka Aaltonen, kuvattu Kodak Portra 160 -filmille

Kodak Portra 160, 400 ja 800

Ihon värit toistuvat niin kauniisti, että tarvitseeko vaihtoehtoja edes kokeilla. Nimensä mukaisesti filmi on loistava muotokuvausfilmi studioon ja luonnonvaloon, ja se toistaa sekä tumma- että vaaleaihoiset sävyt erinomaisesti. Filmit sopivat mainiosti myös maisema- ja yleiskuvaukseen. Filmi tuottaa pastellimaisen kontrastin. 160-versio on lähes rakeeton. 800-version rae tulee näkyviin vasta, kun kuvasta tekee ison osasuurennoksen. 400-versio tuntuu turhalta väliportaalta, mutta saa oikeutuksensa, jos kaipaa valon ja syväterävyyden (aukko) suhteen juuri tuota herkkyyttä.

Ilkka Aaltonen, kuvattu Kodak Portra 800 -filmille

Fuji Velvia 50

Hidas hämmästyttävän värikylläinen diafilmi. Kaikki sävyt ovat kuin maalipurkista kaadetut. Värit hehkuvat kirkkaina ja täyteläisinä. Rakeeton ja erittäin terävä. Ennen digiaikaa luontokuvaajien suosikki. Vaativa valotettava, varjoalueet ovat hyvin herkästi täysin mustat, alivalotus tapahtuu hetkessä ja koko ruutu on tummanpuhuva. Vastavaloon kuvaaminen vaatii taitoa ja useamman ruudun valotuksen haarukoinnin. Haasteistaan huolimatta loistava filmi värikylläisen tunnelman taltioimiseen. Tällä filmillä on vankkumaton kannattajajoukkonsa, johon myös itse kuulun. Viiden rullan Velvia -kuuri on vuosittainen kuvausseikkailutapahtuma, josta en luovu.

Ilkka Aaltonen, kuvattu Fuji Velvia 50 -filmille.

Cine Still 800T

Keinovaloon tasapainotettu värifilmi. Terävä, värikylläinen ja rakeeton. Sopii hienosti yökuvaukseen, esimerkiksi kaupunkinäkymien, ilotulitteiden yms. kuvaamiseen. Olen kuvannut tällä jäähallissa muodostelmaluistelua ja näytelmiä vallitsevassa näyttämövalaistuksessa. Myös kotioloissa sisäkuvaus huonevalossa onnistuu hienosti. Päivänvalossa filmin loiva kontrasti ja erityinen sävyntoisto antavat omanlaisensa tehokeinon. Maailmalla tällä filmillä on taidettu kuvata muutama tuhat ruutua bensiiniasemia yövalaistuksessa.

Saatavilla on valtava määrä mainioita filmejä. Kaikkia ei ehdi kokeilla, minkä vuoksi on mukavaa kuulla muiden kokemuksista tietyn filmin osalta. Se voi helpottaa omien kokeilujen suuntaamista. 

Markkinoilla on ilmestynyt viime vuosina useita uusia filmejä, joista olisi hienoa saada lukijoidenkin kommentteja alle! – Mustavalkopuolella esimerkiksi Bergger Pancro, Lomo Berlin ja Earl Grey. Kodak E100 -väridia on laitettu uudelleen tuotantoon, lisäksi Adoxin Color Mission, Kodak Gold 200 ja Cine Still 400D päivänvalovärifilmit vain muutamia mainitakseni.